Maslinovo ulje sadži 77% nezasićenih masnih kiselina koje smanjuju kolesterol, i to "loši" kolesterol, tzv. LDL kolesterol, a štiti dobar - HDL kolesterol. Masnoće su veoma važna namirnica u ljudskoj ishrani jer sadrže esencijalne vitamine - A, D i K - i odličan su izvor energije za naš organizam. Ali brojne studije ukazuju na dobrobit zamjene zasićenih i višestruko zasićenih masnoća sa nezasićenim. Maslinovo ulje sadrži samo 4 do 12% višestruko zasićenih masnoća, koje kad oksidiraju mogu dovesti do oštećenja krvnih žila. Primjerice, maslinovo ulje sadrži samo 9% zasićenih masnih kiselina, dok kukuruzno ulje sadži preko 50%, a suncokretovo čak 69%!
|
|
Moramo naglasiti da maslinovo ulje, uz uvjet da se ostave životinjske masnoće, pokazuje odlične rezultate u prevenciji ateroskleroze i postizanju dugovječnosti. Maslinovom ulju treba dati prednost pred drugim uljima jer posjeduje uravnoteženu malu količinu višestruko nezasičenih masnih kiselina, koje su zaštićene od oksidacije antioksidansima. Oksidirane masne kiseline same po sebi mogu pogodovati razvoju ateroskleroze i razvoju slobodnih radikala koji oštečuju sve stanice tijela.
Također, druga dva sastojka maslinovog ulja koja su bitna za zdravlje su vitamin E i polifenoli. Samo jedna čajna žličica maslinovog ulja zadovoljava 8% dnevnih potreba za vitaminom E, dok polifenoli smanjuju rizik arteroskleroze i nekih vrsta raka. Jedna studija je pokazala da hrana pržena na maslinovom ulju sadrži puno više hranjivih sastojaka nego ona spremana na drugim vrstama ulja. Druga studija je pokazala da žene koje jedu maslinovo ulje više od jednom dnevno, imaju 45% smanjeni rizik od dobivanja raka dojki! Postoje neke naznake da maslinovo ulje ima terapeutski učinak na čir probavnih organa i da sprječava nastajanje žučnih kamenaca.
Grkinje upotrebljavaju maslinovo ulje u maskama za kožu i kosu; odličan je tretman za opekline; znamo da ga kod nas žene desetljećima upotrebljavaju kao ulje za sunčanje, i mada se dugo dvojilo o učincima, danas dermatolozi tvrde da ima UV zaštitni faktor 20!
DJEVIČANSKO MASLINOVO ULJE ŠTITI OD RAKA
Djevičansko maslinovo ulje koje se na kožu nanosi nakon sunčanja može zaštititi od raka, izvješćuje časopis "New Scientist". Istraživači s medicinskog fakulteta Sveučilišta Kobe u Japanu otkrili su da ulje usporava rast tumora u pokusnih miševa. Tumori koji su se razvili u tih glodavaca bili su manji i malobrojni, a DNA stanica bila je manje oštećena.
"Istraživači ipak ističu da maslinovo ulje nije krema za sunčanje. No utrljavanje maslinova ulja u kožu nakon sunčanja može zaštititi kožu od UV zraka", stoji u časopisu. Glavni istraživač, Masamitsu Ichihashi i njegovi suradnici
ispitivali su maslinovo ulje na miševima bez dlake koje su triput tjedno stavljali u solarij. Pet minuta poslije miševe su natrljali običnim maslinovim uljem, djevičanskim maslinovim uljem (koje je kvalitetnije) ili ih uopće nisu mazali. Osamnaest tjedana nakon kvarcanja, u miševa koji nisu mazani uljem i u onih koji su redovito mazani uljem počeli su se javljati tumori. U skupine miševa koji su mazani djevičanskim maslinovim uljem, prošlo je šest tjedana više prije nego što su se javili ikakvi znaci raka.
"Ultraljubičasto zračenje u sunčevu svjetlu stvara slobodne radikale koji oštećuju DNA u stanicama kože i potiču abnormalni rast, što često vodi pojavi raka kože", stoji u časopisu. "Antioksidanti poput vitamina E uništavaju te slobodne radikale i pretpostavlja se da štite od oštećenja koje nastaje zbog UV zračenja", piše "New Scientist", dodajući kako je maslinovo ulje velik izvor antioksidanata.
|